Min dag i Taxinge! (varning för långt inlägg)

Var på väg att sätta mig ner och skriva redan igår kväll när jag klev innanför dörren efter midnatt men insåg ganska snabbt att det förmodligen inte skulle bli något vettigt skrivet!


Nåväl, dagen blev alldeles underbar och vi hade så jäkla kul så det finns inte. Vi är ju ett gäng på jobbet som redan normaltsätt utan aktiviteter har väldigt kul tillsammans! Det började med att alla samlades på kontoret då en del är mammalediga etc för att dricka ett glas vin eller dricka för dem som fick äran att köra. Satte oss i bilarna och åkte mot vårt mål Taxinge, där vi möttes upp av två jätte trevliga killar som skulle ta hand om de två lag vi skulle bli indelade i.


VI tog en promenad på 5-10 minuter ut till det så kallade baslägret för att kasta av oss vår packning, bli indelade i två lag och starta vår 7-kamp. Då det var sagt att det skulle passa så många som möjligt var det mer huvudtänkande aktiviteter än hårt fysiskt krävande uppgifter som dagen bestod av.


Mitt lag började med att gå en bra promenad rakt ut i skogen där vi sedan fick sätta oss ner på ett par stockar framför en stor graffititavla. Uppgiften bestod av att så snabbt som möjligt komma på vilka 14 st ordspråk var. Problemet var att alla ordspråk var skrivna med första bokstaven i ordet. Låter jätte simpelt men det var allt annat än lätt! Här är några exempel (Svaren hittar ni längst ner, fuska inte!)..


1 GÄIGPAS - Gräset Är Inte Grönare På Andra Sidan  

2 DLSIASOMÄPFV

3 FVHV

4 HLEHB

5 SEBFKH

Nästa övning befann sig fortfarande inne i skogen men långt iväg åt ett helt annat håll. Man fick ju helt klart motion under den här dagen med att klättra bland klippor och kullar. Till saken hör att vi hade en halvmeters med i vårat lag som kånkades runt i en barnvagn. Sann laganda när vi alla hjälptes åt även med denna bit! Övningen bestod den här gången av att ta sig mellan ö till ö med hjälp av tre plankor på tid. När jag fick syn på vår plan beståendes av två öar byggda av trä där hela laget skulle upp och hålla i de tre plankorna bestämde jag mig för att ta kommandot då jag visste precis hur vi skulle gå tillväga för att smidigt komma över till den andra ön och få med oss alla plankor utan att trilla i. Detta var nog den övningen som gick smidigast och löstes på snabbast tid i vår grupp. Riktigt kul!



Där efter begav vi oss tillbaka till baslägret eller som det också fick heta "Kåthuset" (förklaring kommer senare). Vi skulle bli placerade i ett litet hus precis intill vattnet där det fanns lite bord med olika puzzelbitar på som skulle formas till olika figurer på tid. Vi lyckades lösa alla utom en. Finns det något mer irriterande än när det är så där barnsligt enkelt och man själv inte kunna komma på det? Haha, ja här kom ju den sanna tävlingsmänniskan inom mig fram vill jag lova!


Sen blev det dags för bågskytte där vi fick tre pilar var och skulle komma upp i så höga poäng som möjligt. Tyvärr gick det inte så bra för min del då jag måste ha missuppfattat hela grejen då jag trodde det var längst bort vinner... Vår stackars lagledare fick springa en bra bit ut i skogen för att fånga fatt på alla mina tre pilar som borde ha hamnat på tavlan och ingen annan stans. Resterande i laget presterade ytterst bra resultat!

Dagens mest oseriösa övning blev när vi kom fram till stocken... Ja ni som känner mig vet att jag OM jag kan tolkar allt snuskigt. Går det så ska man är väl mitt motto! Vi hade en gren som jag kommer till lite senare som fick det hela att spåra ur totalt på detta ställe. Övningen gick ut på att få upp hela laget på en stor stock som var bredare i andra änden och balansera in oss alla i olika utmarkerade fack och ha stocken i ett lodrät läge. Detta gick givetvis på tid och den som hade minst touchar i marken. Det började med att en av oss fick hoppa upp och balansera upp stocken och ja det tog ju tid och mycket fult hoppade ur munnen på oss alla. "Får du inte upp den Pernilla?" och "Är den inte tillräckligt styv?" var väl sådana där ständigt återkommande kommentarer. Men till slut lyckades vi och då hade vi dunsat i marken 3 gånger direkt i följd då ren panik utbröt på stocken och alla rörde sig.


Nästsista övningen bestod av att ta sig igenom en mörklagd stuga med ögonbindel på snabbast möjligast tid. Låter säkert jätte simpel men med en labyrint med flera olika val av väg är lättare sagt än gjort. Men efter lite teamwork lyckades vi givetvis komma ut mer eller mindre behållna.


Den sista grenen bestod av att vi skulle lösa diverse ordlekar under tiden vi promenerade mellan de olika grenarna. Vi skulle bland annat få fram namn, städer, länder, fåglar och kryddor. Herre min jesus så man fick leka med ord och tänka. Roligast var det när vi var vid stockarna som jag nämnde lite tidigare. Vi hade då kommit fram till kryddor och ordleken löd "Don Juan brukar sägs vara det". Vi spånade frisk och Jan-Åke var fast besluten i att han kunde detta. Jag hasplade ur mig synonymer som Horny, kåt, rumpa, bröst etc etc och Jan-Åke utropar då glatt "KUMMIN det måste vara kummin!!" Alla brister då ut i asgarv och frågar hur han tänkte. Några sekunder senare skriker vi alla i kör "MUSKOT!!". Och för er som inte riktigt hänger med uttala det mus-kåt så förstår ni hur man skulle göra. Vi har dock fortfarande inte fått en förklaring hur Jan-Åke tänkte..


Några andra ordlekar var följande för er som vill testa era kunskaper


Gissa fågel


Fågel i näsan

SAAB J37

Fågel i kaffet

Hitchcocks varumärke

Serveras vita viner

Mun


Gissa namn


Säger inte nej när man trampar på honom

Honom får man ut det mesta av

Gör det under oväder

Den korta mamman kallas så

Felaktig knop

Får före klippning


Gissa svensk stad eller större ort


Kort byxa

Penningbrygga

Regentflöde

Låt-ort

Våt omfamning

Insektshona

Huvudvåld

Stor böld


Efter att alla grenar var avklarade satte vi oss i det så kallade kåthuset, alltså ett träbyggt hus som ser ut som en kåta, för att samla oss alla och höra hur kul våra ledare haft åt oss och våra minst sagt dumma idéer mellan varven. Där efter blev det dags för lite mat i magen och det bjöds på grillat vildsvin, potatisgratäng, sallad, bröd och två olika såser. Smakade riktigt bra efter att ha hoppat runt och studsat en hel eftermiddag! Där efter serverades fika beståendes av någon bakelse som även den var alldeles underbart god! Hela kåthuset var fyllt med värmeljus för att vi skulle se något och för att få upp stämningen. Vi fick senare en förklaring till varför de kallar det lilla huset för kåthus. Tidigare hade men en riktig kåta men som jag fick det förklarat så hade den blåst iväg i stormen Per och man bestämde sig för att bygga den lite mer stabil. Vid något tillfälle hade någon deltagare ropat ut högt och ljudligt till sitt lag utan att tänka sig för "Vi går till kåthuset!!" och därav dagens namn! Kan tänka mig att man på ett sådant arbete kan få höra mycket kul genom de olika grenarna de erbjuder.

 

Detta var det perfekta stället att få teambuilda på om ni frågar mig och jag rekommenderar det varmt till alla oavsett det gäller att åka dit med företaget eller privat. De har allt från att hänga och dingla i träd, fyrhjuling, ridsporter och mer lugna aktiviteter likt våra. Möjligheten att övernatta i kåtan finns.. Ja vad hade de egentligen inte? För den intresserade så finns mer att läsa här om detta underbara ställe.


     


Svaren


Grafittitavlan

1 Gräset Är Inte Grönare På Andra Sidan

2 Det Lönar Sig Inte Att Springa Om Man Är På Fel Väg

3 Friskt Vågat Hälften Vunnet

4 Här Ligger En Hund Begraven

5 Som En Blixt Från Klar Himmel



Gissa fågel


Fågel i näsan - Kråka

SAAB J37 - Viggen

Fågel i kaffet - Gök

Hitchcocks varumärke - Skrika

Serveras vita viner - Svala

Mun - Trut


Gissa namn


Säger inte nej när man trampar på honom - Stig

Honom får man ut det mesta av - Max

Gör det under oväder - Oskar

Den korta mamman kallas så - Lillemor

Felaktig knop - Knut

Får före klippning - Ulrika


Gissa svensk stad eller större ort


Kort byxa - Trosa

Penningbrygga - Örebro

Regentflöde - Kungälv

Låt-ort - Visby

Våt omfamning . Kramfors

Insektshona - Malmö

Huvudvåld - Nacka

Stor böld - Varberg

Veronica


Kommentarer
Postat av: Emelinda

Låter som ni haft en mkt rolig dag :)

2009-08-23 @ 13:11:07
URL: http://emelinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0