70-års kalas och galen mor

I helgen har jag varit i Katrineholm för att kalasa för min lilla morfar som fyller 70-år i morgon. Så vi hade sett till att samla alla "bärpinkare" som morfar så fint kallar oss i familjen. Sist vi alla sågs var nog någon gång för ca 10år sedan. Känns lustigt att säga så men vår släkt är inte så duktiga på att träffas vilket man kanske kan förstå när man läser att det var ca 10 år sedan sist...


Nåväl mycket skulle fixas och donas innan det var dags för lillgubben att komma. Det skulle ordnas mat, tårtor, dukning, blommor mm. Mamma och moster sprang som yra hönor åt höger och vänster innan vi lyckades organisera oss. Jag, moster, Nina och Cecilia fick i uppgift att åka och plocka lite sommarblommor och ställa på borden för att få lite myskänsla i lokalen som vi lånat. Lite lätt disorienterade trotts att vi alla bott i stan i fler år fick vi för oss att åka ut en bit från stan för att plocka blommor och hamnade på en väg som inte kan vara alldeles för gammal då ingen av oss inte en Cecilia som bor i stan kände till den. Vi hoppade runt bland högt gräs och buskar för att hitta de finaste blommorna och borstade av oss så fort vi kom ut på vägen då vi alla är livrädda för att få fästingar. Kan tänka mig att folk som åkte förbi måste ha trott att vi var lite knäppa när vi hoppa runt som idioter på vägen och i dikena. Dumma som vi är tog det oss 20 min innan vi insåg att det kan ju finnas orm i dikena... Det tog ungefär 5 minuter efter det till att jag såg en halvmeter äcklig orm slingra i gräskanten där min moster nyss stått och plockat blommor. Då vi är lite så där hariga allesammans bestämde vi oss för att blommorna vi plockat fick vara nog och åkte tillbaka för att hjälpa till med det andra som skulle ordnas.


När alla samlades var det nästan frågelek för att känna igen alla då folk vuxit upp sedan sist man såg dem. Min äldsta kusin hade hunnit med att skaffa sig fyra söner varav den minsta var 3 månader gammal. Behöver jag säga att de alla var riktiga charmtroll? De skulle dricka kaffe och äta kaka mellan varven då de sprang och lekte kull. Kvällen sprang förbi rätt fort men det verkade som alla var nöjda och belåtna när vi sa hejdå. Morfar var nog mest nöjd då han fått en privatlektion för att flyga av sina barn. Vi barnbarn pikade med presentkort på kläder, vilket var till mormors stora förtjusning då de fått slänga en massa av hans kläder på sista tiden.  


Sen var det dags för hemfärd för mig och lillasyster så mammiluttan och moster bestämde sig för att skjutsa hem oss. Vi hoppad in i skruttibangbang för att starta resan hem. Vi skulle bara göra ett liiitet liiitet stopp vid macken för att fylla på med bensin och pumpa däcken. För er som känner min mamma kommer nästa del av historien inte som en chock... Tyvärr fick jag inte lägga upp det jag filmade på YouTube för mamma! Ni vet min mamma gillar musik och hon hade just köpt sig en skiva med massa gamla rocklåtar så lagom när vi parkerat intill slangen för luft krämar mamma på med "I want to rock" och försvinner ut sjungandes. Rätt vad det är hoppar hon upp från framdäcket och snurrar luftslangen vid skrevet likt "helikoptern" och sjunger "I wan't to rock..." Hon hopar sedan vidare juckandes som en galning och headbangar mot backdäcket. Vid det här laget låg min moster i baksätet och kved av skratt. Och som den sanna nöt min mor är så fortsätter detta givetvis hela vägen runt bilen tills hon får syn på en bil som rundar hörnet som visar sig vara en av hennes stamkunder. Ja roligare morsa får man nog leta efter! Resterande del av bilresan gick i falsett av samtliga resenärer i bilen.


Så i det stora hela har helgen varit riktigt skön då den bjudit på en hel del skratt. Man kan summera den med "släkten är värst", vilket jag givetvis säger med glimten i ögat!

Veronica


Kommentarer
Postat av: Jessica

Alltså...host jag trodde inte man kunde ha så tokig släkt :) du har inte testat att pitcha lite stories för ngt filmbolag?



kram

2008-06-30 @ 17:23:52
URL: http://jagheltenkelt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0