En helt vanlig lördag kväll

Fick något underligt ryck i lördags kväll och började möblera om vardagsrummet kl 22.30 till systers stora skräck. Fick även för mig att baka en blåbärscheesecake under tiden efter att ha hittat ett receptet på en blogg när jag googlade runt. Efter att ha testat att bakat och smakat kakan så kan jag varmt tipsa er om denna goda skapelse enligt receptet nedan.

 

Botten
250 g Digestivekex
100 g Smör


Fyllning 1
450 g Philadelphia ost
200 g blåbär
3 ägg
1 1/4 dl Strösocker


Fyllning 2

3 dl creme fraiche
3 msk strösocker
1 msk vaniljsocker


Sätt ugnen på 180 C. Smula kexen och blanda med smält smör. Tryck ut smuldegen i formen Grädda 5-10 min. Kör ingredienserna till fyllning 1 i matberedaren till en jämn smet. Häll i formen. Grädda i nedersta delen av ugnen 25-30 min.


Blanda ihop fyllning 2 och bred på kakan. Grädda ytterligare 5 min. Toppa med amerikanska blåbär och pudra över lite florsocker strax innan servering. Servera gärna en klick vispad grädde eller vaniljglass till.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0