För oss som hittat kantareller!



Crème kantarell


Ingredienser

2 l färska kantareller
2msk smör
2krm salt
1krm svartpeppar
3dl mjök
4dl vispgrädde
3st ägg
3 st äggulor
0.5 tsk salt
1st svartpeppar
1 msk smör till formarna
8 st portionsformar á 1 ½ dl

Garnering

1 st schalottenlök, finhackad
1 msk smör
2 msk persilja hackad



Tillagning

Den här goda och milda svampcocotten kan lagas i förväg och ljummas inför serveringen, men allra godast är den nygräddad.
1. Sätt ugnen på 150°. Rensa svampen. Fräs den i smöret tills all vätska kokat in. Krydda med salt och peppar.
2. Kör hälften av svampen i mixer. Blanda ner mjölk, grädde, ägg och äggulor och kör till en jämn smet. Krydda med salt och peppar.
3. Smörj 8 portionsformar och fyll dem med smeten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min tills de stannat.
4. Fräs schalottenlöken några min i smör. Blanda ner resten av de stekta kantarellerna och persiljan. Fördela svampblandningen på formarna och servera dem ljumma.



Kantarellomelett

Ingredienser

5st ägg
0,75 dl vispgrädde
3 dl mjölk
0.5 tsk salt
1 krm svartpeppar, nymald

Stuvning

1 l kantareller
2 msk smör
2 msk vetemjöl
2 dl mjölk
1 dl matlagningsgrädde
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar, nymald
1 knippe persilja, kvistar

Tillagning


25 min + 35 min i ugn
En traditionell rätt som alltid smakar underbart gott. Om du har massor av kantareller är detta ett härligt sätt att slösa dem på. 1. Sätt ugnen på 200°. Vispa upp äggen lätt. Vispa ner grädde, mjölk, salt och peppar.
2. Häll omeletten i en smord ugnssäker form.
3. Grädda mitt i ugnen ca 35 min.
4. Rensa och skär svampen i bitar. Låt svampen koka i en torr stekpanna tills det mesta av vätskan försvunnit. Tillsätt smöret och fräs ca 15 min på svag värme.
5. Strö mjölet över svampen och rör om. Späd under omrörning med mjölk och matlagningsgrädde. Låt koka på svag värme ca 5 min. Smaksätt med salt och peppar.
6. Häll stuvningen över omeletten. Garnera med persilja. Servera direkt.

Veronica

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0